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Participation of the Commissioner in the special consultations and public hearings on Bill 14, An Act to amend various provisions relating to public safety and to enact the Act to assist in locating missing persons

On April 5, the Police Ethics Commissioner was invited to a public consultation in the context of the tabling of Bill 14 - An Act to amend various provisions relating to public security and to enact the Act to assist in locating missing persons - in order to comment on the provisions that more specifically concern police ethics.

Both in her opening address and in the brief submitted to the Commission des institutions, the Commissioner reiterated the importance of developing and deploying a preventive approach to ethical breaches while insisting on the need to increase accessibility to the ethics recourse and to offer personalized support to their more vulnerable clientele.

She also emphasized that additional resources would be a prerequisite for the implementation of the proposed new measures if they were adopted at the end of the parliamentary proceedings.

In conclusion, the Commissioner thanked her team for the colossal work done during the pandemic and their stakeholders for their contribution to the improvement of the police ethics process.

View the vidéo (In French) 

Read the opening statement (In French)

Read the Commissaire à la déontologie policière's brief (In French)

 

 

Publication > 2021-2022 Annual Management Report

The 2021-2022 Annual management report of the Commissaire à la déontologie policière (In French only) was tabled in the National Assembly on December 9.

It presents, among other things, the results of the organization in terms of human, financial and informational resources used as well as those related to the processing of complaints in matters of police ethics and the declaration of services to citizens.

Enjoy!

Article > Inspiration (In French only)

Please see this introductory article (French only) in the INSPIRATION series for managers and supervisors of personnel subject to the Quebec Police Code of Ethics.

Capsule > Conseil #5 pour interagir de façon civile et sécuritaire avec la police

Vous êtes invités à consulter notre capsule #5 sur comment interagir avec la police de la façon la plus civile et sécuritaire possible.

Capsule > Conseil #4 pour interagir de façon civile et sécuritaire avec la police

Vous êtes invités à consulter notre capsule #4 sur comment interagir avec la police de la façon la plus civile et sécuritaire possible.

Capsule > La révision de politiques internes (Prévenir et tirer des leçons)

Veuillez consulter cette première capsule de la série DIRECTION s'adressant aux organisations de personnel assujetti au Code de déontologie des policiers du Québec. Elle traite de la révision périodique de politiques internes comme moyen de favoriser la confiance du public et de réduire l'occurrence de comportements policiers à risque. 

Capsule > Expressions faciales (Prévenir et tirer des leçons)

Veuillez consulter cette capsule de la série IMPRESSIONS s'adressant au personnel assujetti au Code de déontologie des policiers du Québec. 

Exemple de plainte > Le bon samaritain?

Cette page présente une situation ayant mené au dépôt d'une plainte en déontologie policière et la façon dont nous avons traitée celle-ci. Cette plainte porte sur l'entrée dans un domicile.

Capsule > Rire (Prévenir et tirer des leçons)

Veuillez consulter cette capsule de la série IMPRESSIONS s'adressant au personnel assujetti au Code de déontologie des policiers du Québec. 

Exemple de plainte > L'entrée d'urgence

Cette page présente une situation ayant mené au dépôt d'une plainte en déontologie policière et la façon dont nous avons traitée celle-ci. Cette plainte porte sur l'entrée dans un domicile.

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deontologie-policiere.quebec@comdp.gouv.qc.ca

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